چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مشهد برای پسا کرونا برنامه‌ریزی می‌کند

  • کد خبر: ۹۲۱۰۵
  • ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
مشهد برای پسا کرونا برنامه‌ریزی می‌کند
شهردار مشهد گفت: شهرداری با توجه به افزایش تعداد زائران ایرانی و غیرایرانی در مشهد برنامه ریزی خود را برای ارائه خدمات به زائران و مجاوران امام هشتم (ع) شروع کرده است تا آمادگی لازم را برای دوران پسا کرونا داشته باشد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ شهردار مشهد گفت: شهرداری با توجه به افزایش تعداد زائران ایرانی و غیرایرانی در مشهد برنامه ریزی خود را برای ارائه خدمات به زائران و مجاوران امام هشتم (ع) شروع کرده است تا آمادگی لازم را برای دوران پسا کرونا داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، سیدعبدا... ارجائی درجلسه «مشهد پسا کرونا» افزود: یکی از مؤلفه‌های مدیریت عالمانه، مدیریت آفندی است، اما بعضی وقت‌ها حس می‌شود که ما عادت کرده ایم واکنشی مدیریت کنیم، یعنی حوادث رخ می‌دهد ما چاره اندیشی و برای رفع پیامد‌های آن برنامه ریزی می‌کنیم. وی اضافه کرد: از مدیران شهری انتظار داریم که از تجربیات گذشته استفاده و برای آینده پیش بینی و برنامه ریزی کنند.

شهردار مشهد به شرایط پسا کرونا اشاره و اظهار کرد: پسا کرونا در حال رخ دادن است و اگر قرار باشد به همسایه‌های امام‌رضا (ع) در این باره توصیه‌ای داشته باشم، می‌گویم که برای پسا کرونا عجله نکنید، اما برنامه ریزی داشته باشید.

اول ترمیم عرصه اقتصادی و اجتماعی

ارجائی تصریح کرد: شهرداری برای پسا کرونا حداقل به دو سه برنامه نیاز دارد. ابتدا به برنامه‌ای ترمیمی نیاز داریم برای آسیب‌هایی که کرونا به جامعه زده است؛ چه در عرصه اقتصاد و چه در عرصه اجتماعی. وی ادامه داد: کرونا حتی به روابط فردی آسیب جدی وارد کرد؛ به طور مثال مردم نتوانستند برای فوت عزیزانشان سوگواری مناسبی داشته باشند.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه مسائل اجتماعی مرتبط با کرونا جدی است و موضوع کوچکی نیست بیان کرد: ما به عنوان شهرداری باید به مسائل اجتماعی جامعه نیز توجه داشته و به فکر مردم باشیم و تنها احداث پل و آسفالت کردن خیابان و... را وظیفه خود ندانیم، زیرا شهر علاوه برکالبد، روح و از همه مهم‌تر شهروند دارد.

ارجائی گفت: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از کرونا به یک برنامه ترمیمی در همه حوزه‌ها نیاز داریم که هم نگاه به درون داشته باشد و هم نگاه به بیرون، لذا حوزه‌های برنامه ریزی فرهنگی، خدمات شهری، اقتصادی و... در این زمینه برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه خیلی چیز‌ها را در دوران کرونا از دست دادیم افزود: در کنار برنامه ترمیمی به یک برنامه آمادگی نیز نیازداریم، زیرا بدون شک در پسا کرونا شهر زائر بسیار زیادی خواهد داشت که نسبت به گذشته افزایش دارد؛ بنابراین باید برای پذیرایی مناسب آمادگی لازم را داشته باشیم.

شهردار مشهد تصریح کرد: به همسایگان امام رضا (ع) عرض می‌کنم که آماده باشید در پسا کرونا با توجه به شرایط کنونی در عید نوروز تعداد زیادی زائر به مشهد مشرف خواهد شد.

افزایش تقاضای سفر به مشهد

ارجائی ادامه داد: برآورد‌ها نشان می‌دهد که تقاضای سفر به مشهد رو به فزونی است؛ زیرا عید نوروز میلاد حضرت مهدی (عج) و به دنبال آن ماه مبارک رمضان را داریم که همین موضوع سفر‌ها را فشرده خواهد کرد و این در حالی است که سال بعدش نیز ماه مبارک در ایام عید است که این هم به فشردگی سفر در نوروز ۱۴۰۱ می‌افزاید.

وی با بیان اینکه با توجه به این شرایط با یک تقاضای سفر انباشته شده از دوسال گذشته و یک فشردگی سفر به دلیل ورود ماه مبارک رمضان به عید نوروز روبه رو خواهیم بود تصریح کرد: برنامه آمادگی برای این شرایط باید در حوزه‌های حمل ونقل، خدمات شهری، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مورد توجه جدی قرار بگیرد.

فرصت طلایی برای حوزه اقتصادی شهر

شهردار مشهد در ادامه گفت: این یک فرصت طلائی است که حوزه اقتصادی باید در مناطق مختلف شهر برای مردم و شهرداری فرصت اقتصادی تعریف کند.

ارجائی با اشاره به اینکه برای استفاده از این فرصت طلایی، حوزه اقتصادی از نظر کارشناسان بهره بگیرد و خلاقیت داشته باشد اظهار کرد: منطقه طبیعی بکر هفت حوض یکی از فرصت‌هایی است که می‌توان از ظرفیت آن استفاده کرد.

آمادگی برای برنامه ویژه ۱۴۰۱ شهرداری

وی افزود: در کنار برنامه ترمیمی و آمادگی نیازمند برنامه ویژه ۱۴۰۱ هستیم، زیرا این برنامه اولین برنامه پساکرونای شهرداری مشهد خواهد بود و حوزه برنامه ریزی باید به این نکته توجه داشته باشد.

ارجائی با اشاره به اینکه در کنار این برنامه ریزی‌ها باید مراقب بازگشت کرونا نیز باشیم تصریح کرد: شاهد بودیم که در برخی کشور‌ها ویروس کرونا به دلیل رعایت نکردن شیوه نامه ها، بی رحمانه برگشت، لذا ما هم باید مراقب باشیم و پیش بینی‌های لازم را انجام دهیم.

وی ادامه داد: در برنامه ریزی‌ها و طراحی‌ها با شورای اسلامی شهر نیز مشورت و نظرات اعضای شورا نیز اخذ شود و اطلاعات مورد نیاز در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

شهردار مشهد افزود: همچنین با سایر بخش‌ها از جمله آستان قدس رضوی، فرمانداری، ادارات کل و استانداری و در صورت نیاز به صورت ملی جلساتی برگزار و هماهنگی‌های لازم انجام شود.

ارجائی اضافه کرد: در مجموع برنامه ریزی برای «پسا کرونا» یا آمادگی برای پذیرایی از زائران امام رضا (ع) باید اولویت یکپارچه مدیریت شهری طی چند ماه آینده باشد، زیرا مردم به این سمت حرکت می‌کنند و شهرداری نباید جا بماند.

اصلاحات هندسی به پایان سال موکول نمی‌شود

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز با اشاره به اینکه پیش بینی‌ها از حضور میلیونی زائر در نوروز ۱۴۰۱ خبر می‌دهد، گفت: به همکارانم اعلام کرده ام نباید فعالیت‌های مرتبط با اصلاحات هندسی، آسفالت، لکه گیری و مناسب سازی معابر به پایان سال موکول شود و این اقدامات باید تا اسفند به اتمام برسد.

سیدخلیل منبتی افزود: در جلسه ا‌ی که در آستان قدس داشتیم اعلام شد که طبق برآورد‌های انجام شده احتمالا شاهد حضور حدود ۱۰ میلیون زائر در نوروز ۱۴۰۱ باشیم که این موضوع طبیعتا بر شهرداری و دستگاه‌های متولی امر زائر، به ویژه در حوزه حمل ونقل تأثیر گذار خواهد بود.

وی اضافه کرد: در کنار حمل ونقل حضور این تعداد زائر پس از دو سال برحوزه ترافیک نیز تأثیرگذار است؛ لذا برنامه ریزی و هماهنگی‌های لازم باید میان شهرداری، پلیس راهور، آستان قدس رضوی و سایر دستگاه‌های ذی ربط در حوزه ترافیک انجام شود.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش حضور زائر در نروز ۱۴۰۱ باید پیش بینی‌های لازم برای جابه جایی مسافران انجام شود و اگر در حوزه اتوبوس با کمبود روبه رو هستیم، هماهنگی‌های لازم را با سایر شهر‌ها و همچنین ارتش و سپاه که سیستم حمل ونقل قوی‌ای دارند برای رفع کمبود انجام دهیم.

منبتی اضافه کرد: طی چند روز گذشته از بخش‌های مختلف حوزه عمران و حمل ونقل بازدید داشته ام که متأسفانه به دلیل کمبود بودجه و بدهی‌هایی که هست کار‌ها سنگین شده و برخی پروژه‌هاتعطیل شده است که سعی خواهیم کرد بموقع آن را جمع کنیم، اما این‌ها نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد که درحال انجام است.

رفتارشناسی مردم برای برنامه ریزی پسا کرونا

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد نیز بیان کرد: برنامه ریزی برای پسا کرونا نیازبه رفتارشناسی مردم در دوران کرونا دارد.

محمدرضا مؤمنی افزود: با شرایطی که در کرونا با آن روبه رو بوده ایم، رفتار مردم در مسئله زیارت در پسا کرونا متفاوت با قبل از شیوع کرونا خواهد بود؛ به عنوان مثال در زمان سال تحویل مردم همه در حرم تجمع می‌کردند. امروز اگر کرونا نباشد، مردم دیگر در صحن‌های حرم مطهر تجمع نخواهند داشت، بلکه این تجمع و حضور به خیابان‌های اطراف نیز منتهی خواهد شد که برای این موضوع باید شهرداری و سایر دستگاه‌ها برنامه ریزی داشته باشند.

وی تصریح کرد: پیش از کرونا در تشرف به حرم مطهر مردم بیشتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کردند که این مسئله در زمان شیوع کرونا کاهش یافت و مردم بیشتر از وسیله نقلیه شخصی برای تشرف به حرم مطهراستفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه درآمد‌های شهرداری در دوران کرونا به شدت کاهش داشته است، اظهار کرد: در بخشش و تخفیف‌هایی که برای حمایت از آسیب دیدگان از شیوع کرونا داشته ایم باید از اکنون برنامه ریزی مناسب داشته باشیم و این آمادگی را در مردم ایجاد کنیم تا بتوانیم به شرایط قبل از شیوع کرونا برگردیم.

آماده سازی بوستان‌های شهر برای حضور مردم

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد نیز با اشاره به اینکه روند کاهش کرونا و کم شدن محدودیت‌ها احتمالا ما را با حضور تعداد زیادی زائر مواجه خواهد کرد، گفت: به دنبال برنامه ریزی برای آماده سازی بوستان زائر پذیر غدیر و سایر بوستان‌ها برای حضور مردم هستیم.

مهدی یعقوبی افزود: در دوران کرونا با تعطیلی پارک ها، غرفه ها، شهر بازی‌ها و شب بازار‌ها که به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گرفت ضرر و زیان زیادی متوجه شهرداری شد و در کنار آن هزینه نگهداری و ضدعفونی کردن اماکن و فضا‌های شهری نیز به سایر هزینه‌ها اضافه شد.

وی ادامه داد: یکی از نکاتی که باید در پسا کرونا به آن توجه شود، بهره برداری مناسب از فضای اقتصادی ناشی از آن است که می‌توانیم در قالب برپایی جشنواره‌ای ویژه مشهد الرضا (ع) و راه اندازی بازار‌ها و ارائه تخفیف‌هایی در عرضه اجناس و حتی اماکن اقامتی از این فرصت استفاده و اقتصاد شهر و شهرداری را پویا کنیم.

وی افزود: همچنین در حوزه اجرای طرح خانه تکانی و مدیریت پسماند نیز می‌توانیم طرح‌هایی را تدوین و اجرایی کنیم.

طراحی بسته‌های فرهنگی برای زائران

معاون فرهنگی و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد نیز گفت: در حوزه فرهنگی نیازمند طراحی بسته‌های فرهنگی مناسب برای زائران ایرانی و غیر ایرانی هستیم.

سیدمجتبی منتظری افزود: فضایی که در کرونا با آن روبه رو بودیم بسیاری از درآمد‌های شهرداری را کاهش و در مقابل هزینه‌ها را برای فعالیت‌های اجتماعی افزایش داد.

وی با اشاره به اینکه باید برای زائران ایرانی و غیر ایرانی در کنار مردم مشهد در حوزه اجتماعی و فرهنگی برنامه ریزی مناسب انجام شود، ادامه داد: اکنون ۱۲ پرواز مستقیم مشهد به نجف و ۲ پرواز مشهد به کاظمین وجود دارد و در پرواز‌های داخلی نیز حضور زائران از کشور عراق بسیار زیاد است که با کاهش کرونا، حضور زائران خارجی به مشهد بیشتر نیز خواهد شد که نیازمند طراحی بسته‌های فرهنگی مناسب دراین حوزه هستیم.

طراحی پیوست رسانه‌ای برای پسا کرونا

رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل شهرداری مشهد نیز گفت: برای اقدامات مدیریت شهری در پسا کرونا نیازمند پیوست رسانه‌ای مناسب هستیم.

سیدناصر نعمتی با بیان اینکه اکنون شاهد هستیم که از نظر اجتماعی بسیاری از مردم وارد شرایط زندگی عادی شده اند و نوع تعاملات متفاوت شده است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد این گونه رفتار‌های اجتماعی ادامه خواهد داشت و ترس از کرونا کاهش پیدا کرده است و مراکز تجمعی فعالیت خود را از سر گرفته اند و باید بپذیریم که از نظر مفهوم اجتماعی وارد فضای پسا کرونا شده ایم و نیاز است برای این فضا برنامه ریزی کنیم تا از آن عقب نمانیم.

وی تصریح کرد: معتقدم با توجه به شرایط اجتماعی کنونی باید فعالیت‌ها را در حوزه مدیریت شهری با تأکید بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برجسته کنیم، زیرا در این دوره از مدیریت شهری در رعایت شیوه نامه‌ها و تسهیل واکسیناسیون (مانند راه اندازی مراکز واکسیناسیون ثابت و سیار اتوبوسی و...) پیش قدم بوده ایم و باید این برند رسانه‌ای را حفظ و برای اقدامات مشهد پسا کرونا نیز یک پیوست رسانه‌ای مناسب طراحی کنیم.

وی ادامه داد: باید به موضوعات اجتماعی دوران کرونا مانند افزایش خشونت و... در دوران پسا کرونا توجه داشته باشیم و برنامه‌های نشاط آور و شاد را برنامه ریزی کنیم؛ زیرا تنها عیدی که می‌شود برای آن برنامه ریزی مفصل کرد نوروز ۱۴۰۱ است و سال‌های بعد باید به دنبال برنامه‌هایی باشیم که با ماه رمضان هم خوانی داشته باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->